Przejdź do treści
Przejdź do stopki

UZASADNIENIE

Treść

Proponowana ustawa w art. 1 w sposób jednoznaczny wyraża zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacji Traktatu z Lizbony zmieniającego Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, podpisanego w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r. Jednocześnie należy pamiętać, że związanie się Traktatem z Lizbony wymaga wprowadzenia do polskiego porządku prawnego rozwiązań, które umożliwiając naszemu Krajowi czynne uczestnictwo w postępującym procesie integracji europejskiej, jednocześnie pozwolą demokratycznie wybranym polskim władzom stale sprawować pieczę nad pozycją Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, jako suwerennego Państwa Członkowskiego o ponadtysiącletniej historii opartej na chrześcijańskich korzeniach i bogatej tradycji demokratycznej. Traktat z Lizbony przewiduje możliwość odstąpienia od mechanizmu z Joaniny jednomyślną decyzją Rady Unii Europejskiej i Rady Europejskiej. Prawo krajowe powinno rozstrzygać, w jakich sytuacjach przedstawiciele Polski mogą poprzeć takie rozwiązanie. Art. 2 ust. 1 ustawy przewiduje, że: "Przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Europejskiej oraz przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie mogą wyrazić zgodę na przyjęcie jakiegokolwiek projektu, który miałby na celu zmianę lub uchylenie decyzji, o której mowa w Protokole w sprawie decyzji Rady odnoszącej się do wykonania artykułu 9c ustęp 4 Traktatu o Unii Europejskiej i artykułu 205 ustęp 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w okresie między 1 listopada 2014 roku a 31 marca 2017 roku i od 1 kwietnia 2017 roku, lub któregokolwiek z jej przepisów, albo który miałby na celu pośrednią zmianę zakresu zastosowania lub znaczenia tej decyzji przez zmianę innego aktu prawnego Unii Europejskiej, wyłącznie po uzyskaniu uprzedniej zgody Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej". Art 2 ust. 2 ustawy dodaje, iż: "W razie braku uprzedniej zgody wszystkich czterech organów, wymaganej w myśl ust. 1, przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Europejskiej oraz przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie są obowiązani uczestniczyć w posiedzeniu danej instytucji oraz wyrażać stanowisko przeciwne przyjęciu jakiegokolwiek projektu, o którym mowa w ust. 1". Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że wprowadzenie specyficznej procedury ostrożnościowej, w przypadku pewnych decyzji szczególnego ryzyka w sferze polityki zagranicznej, nie jest rozwiązaniem nowym. Przewidują je obecnie także inne akty prawne, m.in. ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz.U. Nr 52, poz. 515 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz.U. Nr 39, poz. 443 z późn. zm.). Z kolei art. 3 ust. 1 ustawy stanowi, iż: "Uprzedniej zgody organów Rzeczypospolitej Polskiej, wskazanych w art. 2 ust. 1, wymaga także złożenie w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczenia wyrażającego zgodę na zmianę treści lub skutków Traktatu z Lizbony, wraz z dołączonymi do niego protokołami, w tym Protokołu w sprawie stosowania Karty praw podstawowych Unii Europejskiej do Polski i Zjednoczonego Królestwa, albo wycofującego którąkolwiek z deklaracji dołączonych przez Rzeczpospolitą Polską do Traktatu z Lizbony lub zmieniającego skutki tej deklaracji". Oznacza to, iż procedura analogiczna do zaproponowanej w art. 2 będzie się odnosić w szczególności także do możliwości wycofania deklaracji jednostronnych, tj. Deklaracji Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, która stanowi, iż: "Karta w żaden sposób nie narusza prawa Państw Członkowskich do stanowienia prawa w zakresie moralności publicznej, prawa rodzinnego, a także ochrony godności ludzkiej oraz poszanowania fizycznej i moralnej integralności człowieka" oraz Deklaracji Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącej Protokołu w sprawie stosowania Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w odniesieniu do Polski i Zjednoczonego Królestwa, w myśl której: "Rzeczpospolita Polska oświadcza, że ze względu na tradycję ruchu społecznego "Solidarność" i jego znaczący wkład w walkę o prawa społeczne i pracownicze, w pełni szanuje prawa społeczne i pracownicze ustanowione prawem Unii Europejskiej, w szczególności prawa potwierdzone w tytule IV Karty praw podstawowych Unii Europejskiej". W art. 3 ust. 2 dodaje się ponadto, iż: "Przepis ust. 1 nie uchybia wymaganiom Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej co do trybu wyrażania zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej, na podstawie której Rzeczpospolita Polska przekazuje organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu kompetencje organów władzy państwowej w niektórych sprawach". Niniejszy projekt jest zgodny z prawem UE i nie wywołuje skutków dla budżetu państwa. Ponadto wywołuje pozytywne skutki społeczno-gospodarcze. "Nasz Dziennik" 2008-03-19

Autor: wa