[TYLKO U NAS] Prof. dr hab. P. Jaroszyński: Musimy zadbać o klasyczny model wychowania człowieka jako osoby z określonym dziedzictwem kultury klasycznej i chrześcijańskiej
Treść
Zachód się po prostu pogubił i chodzi o to, żeby nie wpaść w taką samą pułapkę w Polsce, ponieważ na Zachodzie system edukacji łącznie z systemem kształcenia wyższego był i jest „zlewicowany”. Dlatego musimy bardzo dbać o to, żeby odzyskiwać klasyczny model wychowania człowieka jako osoby z określonym dziedzictwem kultury klasycznej i kultury chrześcijańskiej. Jeżeli pójdzie to samoczynnie, to potem już się go nie odzyska, bo wszystko się umocni na swoich pozycjach, ideologiach, światopoglądach, stanowiskach służbowych – ocenił prof. dr hab. Piotr Jaroszyński, kierownik Katedry Filozofii, Kultury i Podstaw Retoryki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w czwartkowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja.
Na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim zakończyło się XXII sympozjum współorganizowane przez Akademię Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Tematem tegorocznego cyklu była następująca problematyka: „Przyszłość cywilizacji Zachodu” pt. „Od ucznia do mędrca” Filozofia w szkole średniej.
Link do Sympozjum: https://t.co/WuPz9JjKl8 pic.twitter.com/Ks3bXb0fXK
— KUL, John Paul II Catholic University of Lublin (@KUL_Lublin) April 27, 2022
Poruszony temat jest bardzo aktualny, ponieważ trwa dyskusja o powrocie filozofii do szkół średnich [czytaj więcej]. Jak zaznaczył prof. dr hab. Piotr Jaroszyński, „już od czasów rewolucji francuskiej bitwa o człowieka rozgrywa się na poziomie bitwy o model edukacji”.
– W tej chwili nadal mamy do czynienia z ciągłą walką ze starym systemem, który dążył do tego, żeby poprzez system szkolnictwa wyprodukować nowego człowieka – człowieka sowieckiego, teraz człowieka liberalnego, a w momencie, kiedy podejmowane są próby odzyskania człowieka normalnego jako osoby, spotyka się to z bardzo dużym sprzeciwem ze strony wielu środowisk czy nauczycielskich, czy administracyjnych. Jednocześnie dostrzegamy, że wrażliwość intelektualna tych środowisk pogłębia się i dzięki temu można o pewnych rzeczach mówić, a na dalszą metę je po prostu wcielać. Filozofia jest perłą kultury zachodniej, a różne jej deformacje mają swoje źródło w ideologii albo w ludzkim zawężonym spojrzeniu na człowieka jako osoby – wyjaśnił gość audycji „Aktualności dnia”.
Profesor odniósł się również do maksymy „od nauczyciela do ucznia”, która przyświecała wydarzeniu na lubelskiej uczelni.
– Jest to charakterystyczne dla kultury zachodniej. Już nawet określenie pedagog oznaczało kogoś, kto prowadzi dziecko do szkoły, a po drodze rozmawia, nawiązuje kontakt, przypomina lekcje, pokazuje świat. Tym mistrzem byli rodzice, ale był też nim pedagog, dzięki któremu uczeń miał na oku cele wyższe i ostateczne. Człowiek ma w sobie potrzebę, żeby iść naprzód, ale równocześnie, żeby przekraczać to, co ograniczone, co jest pomyłką – wskazał kierownik Katedry Filozofii, Kultury i Podstaw Retoryki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Gość Radia Maryja dodał także, żeby nie bać się słowa: mądrość.
– Trzeba się nastawić na to, że mamy być ludźmi mądrymi, a to się nie dzieje za jednym pociągnięciem magicznej struny, tylko po prostu na to składa się cały proces edukacji – zauważył profesor.
Wykładowca stawia również tezę, że „cywilizacja zachodu od strony intelektualnej nie była przygotowana do takiej konfrontacji, jaka miała miejsce”.
– Mamy na Zachodzie potężny wpływy elity rosyjskiej, potem elity sowieckiej, teraz elity postsowieckiej i Zachód, zamiast pokazać umiejętność zrobienia pewnej diagnozy, także podjęcia określonych działań, wikła się w jakieś gierki, handle, interesy, kombinacje, kłamie (…). Zachód się po prostu pogubił i chodzi o to, żeby nie wpaść w taką samą pułapkę w Polsce, ponieważ na Zachodzie system edukacji łącznie z systemem kształcenia wyższego był i jest „lewicowany”. Dlatego musimy bardzo dbać o to, żeby odzyskiwać klasyczny model wychowania człowieka jako osoby z określonym dziedzictwem kultury klasycznej i kultury chrześcijańskiej. Jeżeli pójdzie to samoczynnie, to potem już się tego nie odzyska, bo wszystko się umocni na swoich pozycjach, ideologiach, światopoglądach, stanowiskach służbowych – ocenił prof. Piotr Jaroszyński.
Zapraszamy na XXII #Sympozjum z cyklu #PrzyszłośćCywilizacjiZachodu.
"Od ucznia do mędrca" – Filozofia w szkole średniej
Więcej informacji na https://t.co/589eYAoSl5 pic.twitter.com/p71kUaTleu
— AKSiM w Toruniu (@AKSiMTorun) April 12, 2022
W sympozjum wzięli udział wybitni przedstawiciele polskiego środowiska naukowego, ale również naukowcy z innych krajów.
– Chodziło o możliwość – przynajmniej wybiórczo – poznania tego, co dzieje się u nas, z tym, co dzieje się w świecie (…) Była możliwość konfrontacji różnych podejść do nauczania i miejsca filozofii w systemie edukacji – mówił gość Radia Maryja.
Całą rozmowę z prof. dr. hab. Piotrem Jaroszyńskim można odsłuchać [tutaj].
radiomaryja.pl
Żródło: radiomaryja.pl, 28
Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy Cię o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl
Autor: mj