Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Rzecznik ZUS radzi

Treść

Blisko 830 tysięcy przedsiębiorców przekazuje do ZUS dokumenty w formie elektronicznej. By to robić, trzeba zainstalować na swoim komputerze specjalny program. Zwykle jest to "Płatnik" - bezpłatnie dostępny na stronach internetowych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dla podatnika jest to przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. Ale "Płatnik" to nie wszystko - Zakład Ubezpieczeń Społecznych oferuje całą gamę usług dostępnych przez internet zintegrowanych w tzw. elektronicznym urzędzie podawczym (eup.zus.pl). Program "Płatnik" służy do sporządzania dokumentów ubezpieczeniowych oraz dokumentów płatniczych. Ułatwia życie przedsiębiorcom, po pierwsze dlatego, że weryfikuje wstępnie dokumenty, które są przekazywane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dzięki temu płatnicy robią mniej błędów. Po drugie, dzięki użyciu programu "Płatnik", nasi klienci, płatnicy składek, mogą zaoszczędzić wiele czasu. Nie muszą przychodzić z wypełnionymi dokumentami, mogą je za to wysłać za pomocą teletransmisji danych poprzez internet. "Płatnik", wbrew opiniom niektórych, jest łatwy w obsłudze. Ci, którzy na co dzień rzadko mają do czynienia z komputerami, mogą skorzystać z bezpłatnych szkoleń organizowanych przez ZUS w całej Polsce. Żeby skorzystać z dobrodziejstw "Płatnika", trzeba zaopatrzyć się w bezpieczny, czyli certyfikowany podpis elektroniczny. Można go nabyć w jednym z trzech działających w Polsce centrów certyfikacyjnych. Ich adresy są dostępne na stronie internetowej www.zus.pl. Kto musi przesyłać dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS drogą elektroniczną? Otóż firmy, które rozliczają składki za więcej niż 5 ubezpieczonych zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach społecznych mają obowiązek dokonywać rozliczeń z Zakładem w formie elektronicznej. W takim wypadku będą musiały korzystać z programu "Płatnik" lub innego programu interfejsowego służącego do przekazywania dokumentów elektronicznych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych stworzył bowiem warunki, aby firmy informatyczne w Polsce mogły stworzyć i dystrybuować na rynku alternatywne dla "Płatnika" oprogramowanie. Wciąż jednak żadna alternatywa dla popularnego systemu nie powstała. Podsumujmy, jakie są zalety korzystania z przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS drogą elektroniczną. Przede wszystkim jest to kwestia mniejszej ilości dokumentów, które musimy wypełnić. Pamiętajmy, że taki szablon już mamy wypełniony, na dobrą sprawę to, co się może zmienić, to zmieniają się ewentualnie tylko kwoty. To jest kwestia łatwiejszego udokumentowania, szybszego dotarcia do dokumentów, to jest kwestia szybszego wysłania, szybszego dokonania płatności za wielu pracowników, których zatrudniamy. Oczywiście na początku może być nieco trudniej, ale potem, po pewnym okresie, staje się to niesamowitym ułatwieniem przy prowadzeniu działalności gospodarczej. I jeszcze jedna ważna informacja: "Płatnik" to nie tylko system do przekazywania dokumentów do ZUS. Za jego pośrednictwem można też sprawdzić w ZUS stan realizacji innych naszych spraw. Możliwe jest na przykład pobieranie wyciągów z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych prowadzonego przez ZUS. Ta i podobne usługi realizowane są za pomocą tzw. Elektronicznego Urzędu Podawczego. Od niedawna też wiele spraw w ZUS można załatwić, korzystając z Elektronicznego Urzędu Podawczego (eup.zus.pl). Za pośrednictwem systemu Elektronicznego Urzędu Podawczego istnieje możliwość złożenia pięciu wniosków: wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, wniosek płatnika o zwrot nadpłaconych składek, wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek, zgłoszenie reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej oraz wniosek ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego. Klient może uzyskać odpowiedź na złożony wniosek na trzy sposoby. Pierwszy z nich to jest odpowiedź w formie elektronicznej, drugi - odpowiedź przesłana w formie dokumentu pisanego za pośrednictwem poczty, a trzeci - to odbiór osobisty. Elektroniczna forma udzielenia odpowiedzi nie dotyczy wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, ponieważ dokument ten wydawany jest tylko w formie papierowej na druku ścisłego zarachowania. Mikołaj Skorupski "Nasz Dziennik" 2008-09-06

Autor: wa