Problem traumy wśród dzieci
Treść
W Polsce jest wiele dzieci dotkniętych traumą. Każde z nich potrzebuje wsparcia i zrozumienia. Szczególnie uwrażliwieni na ten problem powinni być nauczyciele, którzy na co dzień w szkole mają kontakt z dziećmi i są świadkami ich niestandardowych zachowań.
Statystycznie w każdej klasie w Polsce jest skrzywdzone dziecko. To właśnie w wieku szkolnym najwięcej dzieci doświadcza przemocy ze strony bliskiej osoby. Ponad milion wychowuje się w rodzinach dotkniętych alkoholem.
– Traumę i zranienie dziecka bardzo trudno jest zamknąć liczbami, procentami i statystyką, ponieważ właśnie trauma jest udziałem każdej rodziny i każdego dziecka, jest wpisana w historię każdego z nas, tylko jest bardzo subiektywnie przeżywana – mówi Tomasz Saj, pedagog ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce.
Odrzucenie, rozpad rodziny, choroba lub śmierć rodzica – to sytuacje, z którymi najczęściej mierzą się dzieci. Sytuacje, które wywołują traumę i zostawiają ślad na cała życie. Do tego bagażu często nieświadomie dokładają się rodzice, obciążając dzieci swoimi problemami, rozterkami i niepowodzeniami.
– Jeśli sami rodzice kiedyś tego doświadczyli i mają te swoje traumy nieprzepracowane, niewyleczone, wówczas mają większe skłonności do tego, żeby również traumatyzować własne dzieci – wskazuje Tomasz Saj.
W walce z traumą ważne jest wsparcie. Tutaj spogląda się w stronę nauczycieli i pedagogów. By pomóc środowisku szkolnemu, powstał przewodnik „Szkoła wrażliwa na traumę. Jak wspierać dziecko z doświadczeniem traumy w procesie edukacji”. Dyrektorzy szkół, nauczyciele i pedagodzy znajdą w nim m.in. kluczowe informacje dotyczące zasad pracy z dziećmi po traumatycznych doświadczeniach oraz wskazówki jak odpowiedzieć na ich potrzeby.
Pełna wersja podręcznika jest dostępna na stronie SOS Wioski Dziecięce. Po pomoc nauczyciele mogą się zgłaszać również bezpośrednio do stowarzyszenia, które w tym temacie organizuje spotkania i warsztaty.
TV Trwam News
Źródło: radiomaryja.pl, 8
Autor: mj