Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Polska może stracić miliony przez opóźnienia w oddaniu terminalu LNG

Treść

Dalsze opóźnienia w oddaniu terminalu LNG do użytkowania stwarzają ryzyko utraty środków unijnych współfinansujących inwestycję – ostrzega Najwyższa Izba Kontroli.

W raporcie Izba wskazała na powody, dla których Polska wciąż nie może uruchomić gazoportu w Świnoujściu, odbierać dostaw skroplonego gazu i przesyłać go po regazyfikacji do odbiorców.

Najważniejsze zarzuty to niewystarczający nadzór ministerstwa skarbu nad procesem budowy terminalu LNG oraz nieprawidłowa realizacja zadań przez spółki GAZ-SYSTEM oraz PLNG.

Paweł Biedziak, rzecznik NIK-u, przypomina, że budowa terminalu została zainicjowana w 2006 r. Jednak do roku 2009 r. nie podjęto prac legislacyjnych niezbędnych do usunięcia barier na drodze realizacji inwestycji.

- Była to jedna z szeregu przyczyn prowadzących do opóźnień w budowie gazoportu. Spółki GAZ – SYSTEM oraz PLNG nieskutecznie nadzorowały inwestycje co skutkowało odstępstwami od projektu budowlanego oraz wadliwym wykonywaniem niektórych prac budowlanych, a to z kolei powodowało konieczność wprowadzania korekt wydłużających czas realizacji inwestycji. Działania spółki GAZ – SYSTEM jako koordynatora inwestycji były nieskuteczne. Spółka nie posiadała wystarczających instrumentów prawnych i organizacyjnych do egzekwowania działań ze strony uczestników procesu inwestycyjnego. To stało się główną przyczyną nieskutecznej koordynacji. Dalsze opóźnienia mogą spowodować ryzyko utraty środków unijnych wykorzystanych do współfinansowania inwestycji – zauważył Paweł Biedziak.

NIK wśród przyczyn opóźnień wskazał też na spór kompetencyjny między Transportowym Dozorem Technicznym a wykonawcą inwestycji nad budową terminalu LNG. Izba podkreśliła, że ministrowie nie potrafili doprowadzić do zakończenia się tego sporu, co prowadziło do dalszych opóźnień.

Inną przyczyną opóźnień były upadłości spółek wchodzących w skład Grupy PBG, jednego z członków konsorcjum Generalnego Realizatora Inwestycji oraz ogłoszenie upadłości bezpośredniego wykonawcy robót spawalniczych Gazociągu Świnoujście – Szczecin.

RIRM

Źródło: radiomaryja.pl, 02.03.2015

Autor: mj