Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Opóźnione inwestycje

Treść

Rząd przyjął kolejną aktualizację wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2015.

Zmiana wieloletniego programu inwestycji kolejowych, przyjętego przez rząd w listopadzie ub.r., motywowana jest przesunięciami w harmonogramie realizacji głównych projektów inwestycyjnych.

Rząd zdecydował również, że do programu zostanie dołączony załącznik uwzględniający 6 projektów, które zostaną zgłoszone przez PKP Polskie Linie Kolejowe do unijnego programu CEF (Connecting Europe Facility), w ramach którego z funduszy unijnych na modernizację kolei będzie wydawana znaczna część środków z aktualnego budżetu Unii Europejskiej. Przez pierwsze lata funkcjonowania CEF poszczególne państwa mają swoją pulę inwestycji, które mogą zgłosić. Od 2017 r. zgłaszane projekty z poszczególnych państw będą ze sobą konkurować.

Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony przez Komisję Europejską jesienią. Rada Ministrów zdecydowała, że do inwestycji współfinansowanych z funduszy unijnych w ramach CEF zakwalifikowane zostaną: prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, od granicy województwa dolnośląskiego do Czempinia, prace na linii kolejowej E20 Warszawa – Poznań na odcinku Sochaczew – Swarzędz. Końcowy etap modernizacji tego odcinka objąć ma m.in. przebudowę dużych stacji, umożliwiając uzyskanie 750-metrowej długości użytecznej torów dla pociągów towarowych. Trzeci projekt to modernizacja linii kolejowej nr 447 Warszawa-Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Projekt dotyczy prac na 49 km torów i ma na celu poprawienie infrastruktury przy wjeździe do Warszawy. Kolejny projekt dotyczy linii obwodowej w Warszawie, odcinka Warszawa-Gołąbki – Warszawa Zachodnia –Warszawa Gdańska. Linia jest częścią sieci TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej) w ruchu towarowym, ale obsługuje także ruch pasażerskich pociągów aglomeracyjnych. Realizacja inwestycji pozwolić ma na sprawniejszą obsługę ruchu towarowego na obszarze aglomeracji warszawskiej, uruchomienie nowych relacji pociągów z portu lotniczego oraz likwidację tzw. wąskich gardeł w Warszawskim Węźle Kolejowym. Kolejny projekt uwzględnia prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Białystok oraz pozostałe prace na odcinku Warszawa-Rembertów – Sadowne. Linia, która również należy do sieci bazowej TEN-T, w ruchu pasażerskim i towarowym poprawić ma połączenie Warszawy – przez Kowno i Rygę – z Tallinem. Projekt dotyczy około 213 km torów. Po modernizacji prędkość pociągów na odcinku Sadowne – Białystok ma się zwiększyć do 160 km/h w przypadku pociągów pasażerskich oraz do 120 km/h w przypadku pociągów towarowych. Szósta inwestycja dotyczy prac na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin-Dąbie. Jej celem jest m.in. dostosowanie linii do wymogów TEN-T. Prace obejmą około 288 km i umożliwią skrócenie czasu przejazdu między Poznaniem a Szczecinem.

Na realizację tych 6 projektów przewiduje się wydanie 10,2 mld złotych. Z tego 7,4 mld pochodzić będzie ze środków UE, 1,3 mld zł ze środków krajowych oraz 1,5 mld zł ze środków własnych PKP PLK SA z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Z przyjętego przez rząd 5 listopada ub.r. „Wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2015” wynika, że do 2015 r. na zaplanowane 140 inwestycji na kolei wydanych zostanie 24,9 mld złotych. 13,2 miliarda z tej kwoty pochodzić ma z funduszy unijnych. Jeszcze w ramach tego programu planowano m.in. umożliwiającą skrócenie czasu przejazdu modernizację linii kolejowej z Warszawy do Trójmiasta oraz modernizację torów Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą a Katowicami i Krakowem, umożliwiającą zwiększenie prędkości jazdy pociągów do 200 km/h.

Artur Kowalski
Nasz Dziennik, 31 lipca 2014

Autor: mj