NIK o indywidualizacji nauczania
Treść
Najwyższa Izba Kontroli zbadała, jak działa nowe podejście do indywidualizacji nauczania dzieci. Wyniki nie są zadawalające.
Przepisy obowiązują od 1 września 2017 roku. Miały wprowadzić w życie nowe podejście do indywidualizacji nauczania. Program daje możliwość wprowadzenia zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Dodatkowo, zajęć indywidualnych lub w grupie do 5 osób. Jak się teraz okazuje, szkoły nie wykorzystały tej możliwości.
– Szkoły nie wykorzystały w pełni nowych szans dla uczniów, jakie stwarzały zmiany w prawie oświatowym z 2017 roku dotyczące indywidualizacji nauczania. Nowych form pomocy nie wprowadzono w prawie 40 proc. szkół objętych kontrolą, a dotychczasowe formy nie zawsze były realizowane prawidłowo – powiedziała Anna Matusiak-Rześniowiecka, rzecznik prasowy NIK.
Zmiany w Prawie oświatowym, wprowadzone w latach 2017-2018, oznaczały nowe podejście do indywidualizacji nauczania. Jednak szkoły nie wykorzystały w pełni tych możliwości. Nowych form pomocy nie wprowadzono właściwie w prawie 40% szkół objętych kontrolą: https://t.co/W3GTHYDAGv pic.twitter.com/ZFnZ0vOnTk
— Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (@NIKgovPL) August 31, 2020
Nowe podejście do indywidualnego kształcenia przewiduje prowadzenie zajęć poza placówkami oświaty. Tego też nie udaje się realizować.
– W ramach pomocy pedagogiczno-psychologicznej pojawiły się możliwości organizacji nowych rodzajów zajęć. Jednak szkoły tych możliwości prawie wcale nie wykorzystywały. Większość szkół nie diagnozowała też potrzeb uczniów – wyjaśniła Anna Matusiak-Rześniowiecka.
Problemem jest też niedoinformowanie rodziców. Stąd małe zainteresowanie rodziców zindywidualizowaną ścieżką kształcenia.
– Kuratorzy oświaty informowali szkoły o zmianach dotyczących indywidualizacji nauczania. Jednak nie wszystkie szkoły zadbały o właściwą informację dla rodziców. W badaniu ankietowym ponad połowa rodziców oceniła akcję informacyjną prowadzoną przez szkoły jako przeciętną, słabą lub złą – dodała rzecznik prasowy NIK.
Najwyższa Izba Kontroli wskazuje, że stosownych działań w tej sprawie musi podjąć się Minister Edukacji Narodowej, kuratorzy oświaty, organy prowadzące i dyrektorzy szkół.
TV Trwam News
Żródło: radiomaryja.pl,
Autor: mj