Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Krasnokutski: Macie w ręku tylko domysły

Treść

DwieÅ›cie pięćdziesiÄ…t kilometrów na póÅ‚nocny wschód od Moskwy w bazie lotniczej w Iwanowie reporter "Naszego Dziennika" rozmawia z pÅ‚k. NikoÅ‚ajem Krasnokutskim, dowodzÄ…cym grupÄ… kierujÄ…cÄ… lotami na lotnisku Siewiernyj w SmoleÅ„sku 10 kwietnia 2010 roku. Oficer nie chce wracać do katastrofy i roli, jakÄ… odegraÅ‚ tego tragicznego dnia. Znamienne, że jest absolutnie przekonany, iż nie bÄ™dzie zeznawaÅ‚ przy udziale polskiego prokuratora. - ZeznawaÅ‚em przed rosyjskimi Å›ledczymi i wszystko im powiedziaÅ‚em. A z Rosji nigdzie siÄ™ nie wybieram i z nikim z zagranicy nie bÄ™dÄ™ rozmawiaÅ‚ - odpowiada pytany o przesÅ‚uchania. I choć w iwanowskiej bazie o wydarzeniach z kwietnia ubiegÅ‚ego roku nikt nie chce rozmawiać, to wszyscy wiedzÄ…, że komendant ma "coÅ› wspólnego" z tÄ… - jak mówiÄ… - strasznÄ… sprawÄ….
PuÅ‚kownik NikoÅ‚aj Krasnokutski nie chce już wracać do smoleÅ„skiej katastrofy. Być może sÄ…dzi, że jest to wydarzenie, od którego można po prostu uciec, zapomnieć o nim i zająć siÄ™ czymÅ› innym, a caÅ‚a sprawa wkrótce przestanie kogokolwiek interesować. PróbowaÅ‚em wytÅ‚umaczyć puÅ‚kownikowi, że to niemożliwe, że w Polsce jego nazwisko jest znane, że każdy szczegóÅ‚, każde sÅ‚owo z zapisów rozmów na wieży (podobnie jak rozmów zaÅ‚ogi samolotu) jest drobiazgowo analizowane i komentowane, a na temat jego obecnoÅ›ci na "Korsarzu" pada szereg sprzecznych opinii.
- To wszystko, co siÄ™ mówi w Polsce, to tylko domysÅ‚y, nic wiÄ™cej - odpowiada Krasnokutski. Nie chce polskiej opinii publicznej niczego wyjaÅ›nić ani przedstawić swojego punktu widzenia, zasÅ‚ania siÄ™ zasadami wspóÅ‚pracy wojska z mediami, okreÅ›lonymi przez rosyjskie ministerstwo obrony. Ale z drugiej strony wcale nie unika mediów, w resortowych periodykach ukazaÅ‚ siÄ™ wywiad z puÅ‚kownikiem, wystÄ…piÅ‚ także w audycji wojskowej, produkowanej przez ministerstwo i nadawanej w różnych stacjach radiowych, miÄ™dzy innymi Echu Moskwy, znajÄ… go także lokalne gazety obwodu iwanowskiego.
Miasto Iwanowo leży okoÅ‚o 250 kilometrów na póÅ‚nocny wschód od Moskwy i liczy 420 tys. mieszkaÅ„ców. I chociaż należy do naturalnego zaplecza stoÅ‚ecznego regionu, to nie jest szeroko znane. Nie ma tu tradycji historycznych, w XIX wieku Iwanowo byÅ‚o jeszcze wsiÄ…, a i obecnie pozostaje z boku gÅ‚ównych szlaków drogowych i kolejowych. Tak jak w SmoleÅ„sku sÄ… tu dwa lotniska, o identycznych nazwach: cywilne Jużnyj i wojskowe Siewiernyj. Na tym drugim uczÄ… siÄ™ latać na samolotach IÅ‚-76 przyszli piloci rosyjskiego lotnictwa transportowego. Wiadomo o przynajmniej trzech katastrofach na tym lotnisku, dwóch z czasów sowieckich (1970 r. i 1982 r. - zginęły dwie zaÅ‚ogi) oraz ostatniej, do której doszÅ‚o 30 marca 2010 roku, kiedy to z powodu awarii jednego z silników An-72 rozbiÅ‚ siÄ™ podczas startu (zginęły 2 osoby). Wkrótce po tym wydarzeniu 610. centrum wdrożenia bojowego i wyszkolenia zaÅ‚óg wojskowego lotnictwa transportowego dostaÅ‚o nowego komendanta. Z Tweru przyjechaÅ‚ pÅ‚k NikoÅ‚aj Krasnokutski, wczeÅ›niej zastÄ™pca tamtejszej bazy 61. armii powietrznej lotnictwa transportowego (obecnie baza nr 6955).
Lotnisko i jednostka wojskowa w Iwanowie w porównaniu z zapuszczonym SmoleÅ„skiem pracujÄ… na peÅ‚nych obrotach. Przez bramÄ™ caÅ‚y czas ktoÅ› wchodzi i wychodzi, widać mÅ‚odych oficerów ksztaÅ‚cÄ…cych siÄ™ w centrum, na lotnisku manewrujÄ… ciężkie maszyny. Wielu starszych oficerów ma wspomnienia zwiÄ…zane z PolskÄ… z czasu stacjonowania na naszym terytorium Armii Czerwonej. Zagadywani przez reporterów "Naszego Dziennika" próbujÄ… nawet odpowiadać po polsku. Tak samo jest w okolicznych blokach, gdzie mieszkajÄ… gÅ‚ównie rodziny wojskowych.
Ale o wydarzeniu z kwietnia ubiegÅ‚ego roku nikt nie chce rozmawiać. Wszyscy wiedzÄ…, że komendant ma coÅ› wspólnego z tÄ… strasznÄ… sprawÄ…. Chociaż zaraz po katastrofie nie byÅ‚o to jasne, gdyż Rosjanie nie wymieniali go oficjalnie jako czÅ‚onka zespoÅ‚u kierujÄ…cego lotami. PoniekÄ…d sÅ‚usznie, gdyż rola Krasnokutskiego pozostaje niejasna. Z pewnoÅ›ciÄ… nie zajmowaÅ‚ żadnego ze stanowisk typowych dla praktyki kontroli lotów, nie miaÅ‚ zresztÄ… żadnych uprawnieÅ„ z tym zwiÄ…zanych. Może wiÄ™cej dowiedzielibyÅ›my siÄ™ na ten temat, gdyby Rosjanie udostÄ™pnili instrukcje i regulaminy pracy lotniska. Tak czy inaczej puÅ‚kownik w rzeczywistoÅ›ci kierowaÅ‚ dziaÅ‚aniami ppÅ‚k. PawÅ‚a Plusnina i mjr. Wiktora Ryżenki, czuÅ‚ siÄ™ odpowiedzialny za przebieg operacji lotniczych i przynajmniej na poczÄ…tku staraÅ‚ siÄ™ pomóc swoim podwÅ‚adnym, przejmujÄ…c na siebie kontakty z wyższym dowództwem.
Po katastrofie jednak znikÅ‚ z pola widzenia mediów i Å›ledczych. O tym, że byÅ‚ na wieży, dowiedzieliÅ›my siÄ™ dopiero pod koniec lipca ubiegÅ‚ego roku i od poczÄ…tku jego obecność wywoÅ‚ywaÅ‚a niepokojÄ…ce wÄ…tpliwoÅ›ci. Teraz już możemy siÄ™ częściowo domyÅ›lić, dlaczego ukrywano Krasnokutskiego przed Polakami. Otóż jego zeznania mogÅ‚yby doprowadzić do wyższego dowództwa rosyjskiej armii, a może nawet czynników politycznych Federacji Rosyjskiej, które byÅ‚y zaangażowane w podejmowanie decyzji o lÄ…dowaniu 10 kwietnia, do tajemniczego "towarzysza generaÅ‚a" i "miÄ™dzynarodowego numer jeden"...
Komendant iwanowskiej uczelni sam nie chce niczego wyjaÅ›niać. Ani dziennikarzom, ani polskim prokuratorom. A pytaÅ„ do puÅ‚kownika jest wiele. Może upór i obstrukcjÄ™ Rosjan uda siÄ™ przeÅ‚amać i latem nasi prokuratorzy, którzy wedÅ‚ug podanej przez prokuratora generalnego Andrzeja Seremeta informacji być może udadzÄ… siÄ™ znowu do Moskwy, tym razem spotkajÄ… siÄ™ także z NikoÅ‚ajem Krasnokutskim.
Piotr Falkowski, Iwanowo


Pytania do Krasnokutskiego:
Okoliczności sprzed katastrofy
- Jakie stanowisko zajmował przed katastrofą i jakie obowiązki do niego należały?
- Czy byÅ‚ kiedykolwiek zatrudniony w charakterze kierownika (lub kontrolera) lotów, w tym na lotnisku Siewiernyj? Jakie ma uprawnienia zwiÄ…zane z kierowaniem lotami? JakÄ… ma wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci w tym zakresie? Czy wczeÅ›niej wykonywaÅ‚ zadanie nadzorcy kontrolerów lotów?
- Czy w przeszłości doszło do zaistnienia jakiegoś wypadku lotniczego na lotnisku Siewiernyj?
- Czy istnieje dokumentacja i kopia nagraÅ„ z wieży kontroli lotów z 7 kwietnia 2010 roku? Czy byÅ‚ wtedy również obecny w wieży kontroli lotów i czy peÅ‚niÅ‚ identyczne obowiÄ…zki?
Przygotowanie do lÄ…dowania
- W oparciu o jakie przepisy lotnicze sprowadzano Tu-154M na Siewiernym?
- Czy kierownik lotów może odmówić przyjÄ™cia samolotu z uwagi na zÅ‚Ä… pogodÄ™? Kto podejmuje decyzjÄ™ w tej sprawie?
- Czy zatrudnieni przy kierowaniu lotami w ruchu międzynarodowym powinni znać język angielski? Jak tę kwestię regulują przepisy?
- Czy strona polska wystÄ…piÅ‚a o możliwość obecnoÅ›ci wÅ‚asnego obserwatora na wieży kontroli lotów, np. oficera BOR? Czy przedstawiciele Polski zwrócili siÄ™ o możliwość wspóÅ‚pracy w zabezpieczeniu pirotechniczno-radiologicznym i innych dziaÅ‚aÅ„ ochronnych lotniska?
- Czy na lotnisku wprowadzono dodatkowe środki wspomagające lądowanie samolotu rządowego i jakie?
- Czy dowództwo wojskowe usiÅ‚owaÅ‚o spowodować uporzÄ…dkowanie i przygotowanie terenów lesistych bÄ™dÄ…cych w osi pasa w celu zwiÄ™kszenia bezpieczeÅ„stwa lotów?
- W jaki sposób lotnisko Siewiernyj jest zabezpieczone na odparcie ewentualnych zamachów terrorystycznych na jego obiekty?
- Czy i jak sprawdzano rejestratory audio-video na wieży? Czy zostało to odnotowane i gdzie?
- Czy miał jakieś zastrzeżenia do pracy urządzeń na lotnisku?
Przebieg służby 10 kwietnia 2010 r.
- Kto i kiedy przebywaÅ‚ 10 kwietnia 2010 r. rano na wieży lotniska Siewiernyj? Jakie osoby wchodziÅ‚y i wychodziÅ‚y z pomieszczenia, w którym pracowali kierujÄ…cy lotami? Kiedy i po co byÅ‚ tam funkcjonariusz FSB?
- Czy przed podjÄ™ciem sÅ‚użby byÅ‚ w jakiÅ› sposób kontrolowany i jakie byÅ‚y tego wyniki?
- Jakie obowiÄ…zki peÅ‚niÅ‚ na wieży i na podstawie jakich przepisów? Czy ktoÅ› wydaÅ‚ mu rozkaz w tej sprawie i jaki? Pisemny czy ustny?
- Które z decyzji podejmowane byÅ‚y na wieży samodzielnie, a które za aprobatÄ… przeÅ‚ożonych?
- Jakie miał priorytety podczas pracy na wieży i jak je realizował?
- Z kim spoza wieży kontaktował się podczas służby i w jakiej sprawie? Czy i dlaczego opuszczał wieżę?
- Według jakich reguł odbywają się konsultacje takie jak z "Logiką"? Czy były przestrzegane?
- Z kim z centrum "Logika" nawiązywał kontakt? Jakie otrzymał stamtąd polecenia i od kogo? Jaką miały one rangę? Czy wydający polecenia powoływał się na jeszcze jakąś zwierzchność?
- Do kogo należała ostateczna decyzja o zezwoleniu na lądowanie?
- Czy grupa kierująca lotami miała wiedzę o lotniskach zapasowych i jaką? Czy strona polska wiedziała o ich wyznaczeniu i jak wcześnie? Gdyby nie doszło do katastrofy i samolot odleciałby na lotnisko zapasowe, to kto i jak powiadomiłby o tym fakcie ochronę i służby porządkowe w tym polskie?
LÄ…dowanie Tu-154M
- Czy osobiście prowadził korespondencję radiową z załogą samolotu? Jakie informacje od nich otrzymywał lub im przekazywał? Czy miał do tego uprawnienia i jakie?
- Dlaczego lotnisko nie zostaÅ‚o zamkniÄ™te z powodu warunków pogodowych?
- Z czego wynikajÄ… rozbieżnoÅ›ci pomiÄ™dzy faktycznym poÅ‚ożeniem samolotu a informacjami podawanymi z wieży kontroli lotów? Czy mogÅ‚o to wynikać z niesprawnoÅ›ci aparatury nawigacyjnej? Czy możliwe byÅ‚oby oddziaÅ‚ywanie na te urzÄ…dzenia innych urzÄ…dzeÅ„, które zaburzyÅ‚yby normalne funkcjonowanie? Czy wie o systemach walki elektronicznej, które mogÅ‚yby wywoÅ‚ać podobne zjawiska? Czy strona rosyjska, wojsko, posiada możliwoÅ›ci zapobiegania takim dziaÅ‚aniom, które mogÅ‚yby mieć charakter aktu terroru?
- Czy na bÅ‚Ä™dne komunikaty przekazywane zaÅ‚odze samolotu mógÅ‚ mieć wpÅ‚yw chaos decyzyjny oraz zdenerwowanie kontrolerów zwiÄ…zane z obecnoÅ›ciÄ… przeÅ‚ożonych?
Wydarzenia po katastrofie
- Kto dowodził akcją ratunkową i ją koordynował po katastrofie? Jakie było zabezpieczenie lotniska pod tym względem i jak zostało ono wykorzystane?
- Kogo pierwszego powiadomił o utracie kontaktu z prezydenckim samolotem i kogo w dalszej kolejności?
- Kto i jak zabezpieczył nagrania z pracy wieży "Korsarz"?
- Co zrobił bezpośrednio po wyjściu z wieży? Czy otrzymał rozkazy związane z dalszym postępowaniem?
- Czy odsłuchał zarejestrowane nagrania z wieży kontrolnej? Czy zapoznał się z ich zapisem (transkrypcją) i czy ma jakieś uwagi?
- Czy i ile razy był przesłuchiwany na okoliczność pracy wieży w dniu 10 kwietnia 2010 r. i przez kogo?
- Jakie obecnie pełni obowiązki w wojsku?
- Czy miaÅ‚ przed i po 10 kwietnia 2010 r. jakieÅ› kontakty z rosyjskimi sÅ‚użbami specjalnymi w zwiÄ…zku z lÄ…dowaniem prezydenckiego samolotu? Czy sam byÅ‚ lub jest funkcjonariuszem lub wspóÅ‚pracownikiem sÅ‚użb specjalnych?
oprac. PF
Nasz Dziennik 2011-05-31

Autor: jc