Fundamentalny błąd, czyli konwencja chicagowska
Treść
13 stycznia premier Donald Tusk o niezgodnej ze statutem lotu rządowego Tu-154M podstawie prawnej śledztwa smoleńskiego: "Konwencja chicagowska jest najlepszym rozwiązaniem prawnym, jakie mogła przyjąć Polska".
Tego samego dnia minister spraw zagranicznych RadosÅ‚aw Sikorski: "Ostatnie dni pokazaÅ‚y, że polski rzÄ…d miaÅ‚ racjÄ™, opierajÄ…c siÄ™ w Å›ledztwie na konwencji chicagowskiej, która daje Polsce możliwość odwoÅ‚ania siÄ™ od raportu MAK".
DzieÅ„ później Sikorski: "Trzymamy siÄ™ konwencji, która jest dla nas skuteczna i broni naszego interesu prawnego. Do katastrof lotniczych dochodzi caÅ‚y czas, wiÄ™c naturalnÄ… procedurÄ… jest, że dochodzenie co do przyczyn katastrofy prowadzi prokuratura kraju, w którym staÅ‚a siÄ™ katastrofa. Polska jest sygnatariuszem konwencji chicagowskiej od 1958 roku. Konwencja po prostu obowiÄ…zuje, to jest po prostu przyjÄ™te".
To Kancelaria Prezydenta odpowiada za lot
Minister obrony narodowej Bogdan Klich 2 sierpnia ubiegłego roku o odpowiedzialności za organizację lotu: "Minister obrony narodowej wraz z urzędem jest poza procesem decyzyjnym. Decyzję ws. lotu podejmowała Kancelaria Prezydenta".
20 grudnia 2010 roku minister obrony narodowej Bogdan Klich na temat tego, do kogo należała decyzja o tym, że generałowie będę lecieć 10 kwietnia z prezydentem: "Ministerstwo Obrony Narodowej nie miało żadnego wpływu na to, kto zostanie umieszczony na pokładzie tego samolotu. To Kancelaria Prezydenta umieściła te wszystkie osoby na pokładzie jednego samolotu, chociaż mogła je podzielić pomiędzy dwa samoloty".
GÅ‚ówna przyczyna katastrofy, czyli bÅ‚Ä…d pilotów
10 kwietnia ubiegłego roku, tuż po katastrofie, szczątki samolotu jeszcze płoną, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski: "To był błąd pilota".
2 maja RadosÅ‚aw Sikorski: "Moim zdaniem byÅ‚a to kombinacja nadzwyczaj zÅ‚ej pogody, dość prymitywnego lotniska oraz bÅ‚Ä™du pilota. Jestem przekonany, że wspólna polsko-rosyjska komisja dotrze do prawdy". Ponadto, odnoÅ›nie do wÄ…tku zamachu: "Zawsze pojawiajÄ… siÄ™ teorie spiskowe, jednak tym razem nie sÄ… one poważne. Nie ma na to najmniejszego dowodu".
16 grudnia poseÅ‚ PO Stefan NiesioÅ‚owski na pytanie, czy 10 kwietnia piloci mogli być źle naprowadzani przez kontrolerów lotu: "To piloci byli samobójcami, kamikadze to byli".
1 stycznia 2011 r. prezydent BronisÅ‚aw Komorowski o gÅ‚ównej przyczynie katastrofy: "W katastrofie smoleÅ„skiej najważniejsze byÅ‚o to, że podjÄ™to próbÄ™ lÄ…dowania w warunkach klimatycznych braku widocznoÅ›ci, w których absolutnie ta próba lÄ…dowania nie powinna mieć miejsca. Wszystkie inne kwestie sÄ… to sprawy dodatkowe. One mogÅ‚y utrudnić sytuacjÄ™. Ale to jest podstawowy powód i radziÅ‚bym nie szukać jakichÅ› ekstranadzwyczajnych wytÅ‚umaczeÅ„, bo niestety - w moim przekonaniu - sprawa jest w sposób arcybolesny prosta".
SÅ‚awomir Nowak, minister w Kancelarii Prezydenta, w styczniu o gÅ‚ównej, "finalnej" przyczynie katastrofy smoleÅ„skiej: "Nie ma sensu dyskutować z oczywistym faktem, że nie powinno być próby lÄ…dowania w tamtych warunkach pogodowych. Przecież ostatecznÄ… przyczynÄ… tej katastrofy byÅ‚a próba lÄ…dowania, a wczeÅ›niej start samolotu. Gdyby tego nie byÅ‚o, to nie byÅ‚oby katastrofy. To jest przecież oczywiste".
Naciski i presja
ByÅ‚y premier Leszek Miller o roli generaÅ‚a Andrzeja BÅ‚asika podczas lotu rzÄ…dowego Tu-154M: "GeneraÅ‚ BÅ‚asik nie byÅ‚ zwykÅ‚ym pasażerem, ale faktycznym dowódcÄ… Tu-154. PrzejÄ…Å‚ dowodzenie i zadokumentowaÅ‚ to przy trapie samolotu na lotnisku w Warszawie, skÅ‚adajÄ…c meldunek prezydentowi KaczyÅ„skiemu o gotowoÅ›ci zaÅ‚ogi do wykonania zadania. W ten bezprecedensowy sposób pozbawiÅ‚ kompetencji dowódcÄ™ maszyny i w decydujÄ…cej fazie lotu zasiadÅ‚ w kokpicie".
Janusz Palikot, byÅ‚y czoÅ‚owy poseÅ‚ Platformy Obywatelskiej, 5 lipca 2010 roku o gÅ‚ównym "winowajcy" katastrofy smoleÅ„skiej: "Hipoteza wspóÅ‚winy Lecha KaczyÅ„skiego jest teraz najbardziej prawdopodobnÄ… z wersji wydarzeÅ„. Inne hipotezy nie majÄ… podstaw bytu. Teraz trzeba dowiedzieć siÄ™, czy Lech KaczyÅ„ski nie byÅ‚ na pokÅ‚adzie pijany i dlaczego spóźniÅ‚ siÄ™ na lot 25 minut".
Stefan Niesiołowski 29 lipca o odpowiedzialności za katastrofę: "Wiele wskazuje na to, że za smoleńską katastrofę przede wszystkim odpowiedzialny jest Lech Kaczyński, bo ten wyjazd był niepotrzebny".
"WspóÅ‚praca" z RosjÄ…
Minister spraw zagranicznych RadosÅ‚aw Sikorski 18 kwietnia o wspóÅ‚pracy z RosjÄ… w wyjaÅ›nianiu przyczyn katastrofy smoleÅ„skiej: "Rosyjska reakcja byÅ‚a wiÄ™cej niż prawidÅ‚owa. WÅ‚adze rosyjskie sÄ… caÅ‚kowicie otwarte i myÅ›lÄ™, że bÄ™dziemy mieli szybko wstÄ™pne rezultaty Å›ledztwa".
Donald Tusk o Å›ledztwie smoleÅ„skim w maju 2010 r., po publikacji listu dysydentów rosyjskich: "Åšledztwo w sprawie katastrofy smoleÅ„skiej jest Å›ledztwem najbardziej otwartym i z najwiÄ™kszym dostÄ™pem opinii publicznej do informacji".
"Rzetelny" raport MAK
Minister spraw zagranicznych RadosÅ‚aw Sikorski 13 stycznia o raporcie MAK: "Uważamy, że raport jest rzetelny w tym, co mówi, ale nie mówi wszystkiego". JednoczeÅ›nie powiedziaÅ‚ on, że: "JeÅ›li nie uda siÄ™ ustalić z Rosjanami wspólnego tekstu raportu, Polska ma możliwość odwoÅ‚ania siÄ™ do Organizacji MiÄ™dzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)".
PoseÅ‚ Platformy Obywatelskiej MaÅ‚gorzata Kidawa-BÅ‚oÅ„ska o raporcie MAK: "Ten raport potwierdziÅ‚ te wszystkie przypuszczenia, o których mówiliÅ›my. Nie byÅ‚o w nim ani jednej rzeczy, o której by tutaj, nawet na korytarzach sejmowych, nie mówiono". Z kolei inny poseÅ‚ PO Andrzej Halicki uważa raport MAK za "ważne źródÅ‚o wiedzy dla polskich prokuratorów", "raport wiarygodny od strony faktograficznej".
KoÅ„cowy raport MAK jest "zwieÅ„czeniem" kampanii dezinformacyjnej na temat przyczyn i okolicznoÅ›ci katastrofy rzÄ…dowego Tu-154M w SmoleÅ„sku. Tezy w nim zawarte przez 9 miesiÄ™cy przewijaÅ‚y siÄ™ na paskach informacyjnych stacji telewizyjnych i na czoÅ‚ówkach gazet, a ponadto byÅ‚y powielane przez urzÄ™dników wysokiego szczebla. Dopiero upokorzenie, jakiego doznaÅ‚o polskie paÅ„stwo w wyniku nasilenia kÅ‚amstw i propagandy, zmusiÅ‚o komisjÄ™ ministra Jerzego Millera do ratowania resztek honoru, co i tak bÄ™dzie trudne. Opozycja szykuje kolejne wnioski o dymisje. Wszystkie wypowiedzi sugerujÄ…ce lub mówiÄ…ce wprost o winie pilotów byÅ‚y od poczÄ…tku oszczerstwem - dziÅ› już nikt o zdrowych zmysÅ‚ach nie może być wyrazicielem tego typu tez ani ich obroÅ„cÄ…. Czy wobec tego usÅ‚yszymy z ust osób, które bez cienia jakichkolwiek wÄ…tpliwoÅ›ci ferowaÅ‚y wyroki na pilotów, sÅ‚owo "przepraszam"? Czy pomimo ich wpÅ‚ywu na rozpowszechnianie kalumnii z uporem bÄ™dÄ… trwać na swych stanowiskach?
oprac. Paulina Jarosińska
Nasz Dziennik 2011-01-20
Autor: jc