Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Elementarz dla niepełnosprawnych

Treść

Wiceminister edukacji Tadeusz Sławecki poinformował, że koszt jednego podręcznika dla niewidzących to wydatek rzędu 2,8 tys. zł (FOT. M. MAREK)

Ministerstwo Edukacji Narodowej obiecuje, że „Nasz elementarz” będzie dostępny również dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, niewidomych czy głuchoniemych. Jednak prace nad jego alternatywnymi wersjami wciąż trwają, a do rozpoczęcia roku szkolnego czasu zostało niewiele.

MEN zapowiada, że książka zostanie zaadaptowana na potrzeby dzieci niepełnosprawnych i będzie miała wersję elektroniczną do wydruku. Jednak na razie nie jest jeszcze gotowa. Posłowie są zaniepokojeni tym, że prace nad specjalistycznymi wersjami podręcznika wciąż trwają, a przecież rok szkolny rozpocznie się już za mniej niż dwa miesiące. MEN jest jednak przekonane, że do 1 września zdąży z wysłaniem do szkół części pierwszej, a na pozostałe dzieci, rodzice i nauczyciele poczekają dłużej.

W połowie czerwca ministerstwo udostępniło dyrektorom szkół podstawowych aplikację umożliwiającą złożenie zapotrzebowania lub wniosku na „Nasz elementarz”. Resort zapewnia, że dostarczone podręczniki dla niepełnosprawnych będą przynależały do dzieci, a nie szkół, co ma umożliwić bezproblemową zmianę placówki w ciągu roku szkolnego.

Domicela Kopaczewska (PO) stwierdziła, że w sprawie tzw. bezpłatnego podręcznika najwięcej uwag i pytań kierowali do MEN właśnie rodzice uczniów niepełnosprawnych. – W związku z tym czy każda z czterech części tego podręcznika będzie zaadaptowana na ich potrzeby? Czy uczniowie niewidomi będą mogli korzystać z podręcznika w systemie Braille’a? – pytała posłanka. Do tego chciała się także dowiedzieć, czy podręcznik będzie dostępny nie tylko w wersji papierowej, ale także elektronicznej oraz zostanie zaadaptowany na potrzeby uczniów słabo widzących, a więc zostanie napisany większą czcionką; czy będzie to bezpośrednia wersja tego podręcznika czy jednak będą do niego wprowadzane korekty i zmiany w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Problem z książkami dotyczy także uczniów niedosłyszących czy głuchoniemych, z autyzmem, afazją i upośledzeniem umysłowym. – Czy będzie możliwość korzystania w wersji papierowej i elektronicznej i kiedy? – pytali parlamentarzyści MEN.

Minister uspokaja

Wiceminister edukacji Tadeusz Sławecki przekonywał, że „Nasz elementarz” będzie gotowy w wersji dla dzieci niewidomych, niedowidzących i dotrze do wszystkich uczniów bez względu na ich stan zdrowia i niepełnosprawności czy dysfunkcje. Na zlecenie MEN wykonane zostaną adaptacje podręcznika opracowanego dla klasy pierwszej szkoły podstawowej dla każdej z jego czterech części. Potem mają one również powstać dla klas drugich i trzecich i będą dostosowane do ich potrzeb wynikających z niepełnosprawności. – W tych pracach uwzględniliśmy zarówno potrzeby uczniów z dysfunkcjami wzroku, słuchu, z upośledzeniem umysłowym, jak i napotykających na trudności komunikacyjne i korzystających z komunikacji alternatywnej – zapewniał Sławecki.

Zaadaptowany podręcznik ma być dostępny we wszystkich rodzajach szkół, do jakich uczęszczają uczniowie niepełnosprawni. Książka ma być więc także opracowana dla dzieci korzystających z systemu Braille’a, przygotowywane są też książki dla uczniów słabowidzących. Podręczniki opracowuje Uniwersytet Warszawski we współpracy ze specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi pracującymi z dziećmi niewidomymi i niedowidzącymi. On też będzie odpowiedzialny za ich dystrybucję, a ministerstwo tylko zbiera zamówienia od szkół. – Koszt jednego podręcznika dla niewidzących to wydatek rzędu 2,8 tys. złotych – podkreślił minister Sławecki. Elementarz ma być także zaadaptowany dla uczniów mających trudności w uczeniu i komunikowaniu się. – Dla uczniów niesłyszących, niedosłyszących, umysłowo chorych, z afazją, autyzmem zostanie on wykonany w wersji elektronicznej w formie wydruku – dodał przedstawiciel ministerstwa.

Sławecki wyjaśniał, że mają zostać zmienione niektóre polecenia oraz wygląd ilustracji, co ma dzieciom niepełnosprawnym pomóc w odbiorze przedstawionych wiadomości. Lekcje mają też być wzbogacone o piktogramy oraz słowniczek wszystkich wykorzystanych symboli. Mają również powstać multimedialne wersje zawierające nagrania w polskim języku migowym, które będzie zawierała dołączona do podręcznika płyta DVD. Pliki mają zawierać wszystkie teksty z elementarza w języku migowym oraz dodatkowe teksty kierowane do dzieci głuchoniemych. Książka z komentarzami i pomocami ma być również specjalnie opracowana dla nauczycieli. Tutaj także MEN przewiduje przygotowanie jej wersji elektronicznej przeznaczonej do wydruku.

Maciej Walaszczyk
Nasz Dziennik, 11 lipca 2014

Autor: mj