Działania UOKiK mające w czasie pandemii chronić konsumentów
Treść
UOKiK, chce chronić konsumentów, którzy w czasie epidemii koronawirusa znajdą się w trudnej sytuacji finansowej. Rozwiązania, które zaproponował urząd znalazły się w tzw. tarczy antykryzysowej.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach tzw. tarczy antykryzysowej zaproponował dwa rozwiązania. Jedno z nich to zmniejszenie kosztów pozaodsetkowych w przypadku pożyczek i kredytów konsumenckich.
– Te koszty pozaodsetkowe w przypadku pożyczek stanowią gro opłat, jakie ponosi konsument, który korzysta z tego typu produktu finansowego. W zaproponowanym przez nas wymiarze te koszty w przypadku produktów do 30 dni zostały obniżone z 25 proc. do 5 proc. zaś w przypadku dłuższych, dłużej trwających produktów finansowych one zostały zredukowane średnio o połowę – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Drugi element to możliwość przeciwdziałania nieuzasadnionym istotnym wzrostom cen. Tutaj wprowadzono mechanizm cen maksymalnych i marż maksymalnych.
– Jeżeli okaże się, że niektóre kategorie wciąż utrzymują ceny na bardzo wysokim poziomie, właściwy minister ds. gospodarki będzie mógł wówczas wydać rozporządzenie i określić te ceny lub marże maksymalne. My wraz innymi instytucjami uzyskaliśmy dodatkowe uprawnienia w tym mechanizm sankcyjny po to, żeby poprzez prowadzone kontrole i nakładane kary finansowe móc tego typu praktykom przeciwdziałać – podkreśla prezes UOKiK.
Kary mogą wynosić do 10 procent rocznego obrotu – zauważa dr Mariusz Kękuś – ekonomista.
– Dodatkowo UOKiK może nakładać też kary na przedsiębiorców, jeżeli ci przedsiębiorcy utrudnialiby możliwość przeprowadzenia kontroli czy robili jakąś obstrukcję związaną z możliwością przeprowadzenia kontroli. Kara może wynosić nawet do 5 proc. obrotów – wskazuje ekonomista dr Mariusz Kękuś.
Wprowadzone rozwiązania w ramach tzw. tarczy antykryzysowej mają sprawić, aby konsumenci czuli się bezpiecznie.
TV Trwam News
Żródło: radiomaryja.pl, 14 kwietnia 2020
Autor: mj
Tagi: konsumenci UOKIK