Bo samolot był zbyt bojowy
Treść
DziÅ› miaÅ‚ minąć trzeci z wyznaczonych terminów skÅ‚adania ostatecznych ofert. Jak później wyjaÅ›niÅ‚ resort obrony, przetarg anulowano, bo uznano, że wojsko potrzebuje samolotów o walorach szkolnych, a nie jak dotychczas zakÅ‚adano, bojowych. I taki przetarg bÄ™dzie rozpisany. MiÄ™dzy wierszami MON przyznaÅ‚o, że chodziÅ‚o o pieniÄ…dze.
Z informacji, do których dotarÅ‚ "Nasz Dziennik", choć do koÅ„ca utrzymywanym terminem skÅ‚adania ostatecznych ofert przetargowych na samoloty szkolno-bojowe byÅ‚ 28 października, to jednak w ostatnich dniach w resorcie obrony rozważano, czy po raz kolejny nie przesunąć tej daty. WokóÅ‚ przetargu panowaÅ‚a niespokojna atmosfera i nie byÅ‚o ze strony zamawiajÄ…cego jasnych informacji. Niepokój miaÅ‚ też zwiÄ…zek z toczÄ…cÄ… siÄ™ dyskusjÄ… na temat dalszych losów postÄ™powania. Jak ustaliliÅ›my, rozważanych byÅ‚o kilka scenariuszy. Pierwszy z nich zakÅ‚adaÅ‚, by już na obecnym etapie - przed zÅ‚ożeniem ostatecznych ofert - zakoÅ„czyć postÄ™powanie i odÅ‚ożyć plany zakupu samolotów. AlternatywÄ… byÅ‚o doprowadzenie do zÅ‚ożenia ofert, zapoznanie siÄ™ z nimi i na tej bazie rozważenie odstÄ…pienia od wyÅ‚onienia zwyciÄ™zcy. Do wczoraj każdy ze scenariuszy byÅ‚ równie realny, bo zamawiajÄ…cy w warunkach postÄ™powania przetargowego zawarÅ‚ klauzulÄ™ umożliwiajÄ…cÄ… mu wycofanie siÄ™ z procedury w dowolnym momencie. WygraÅ‚a opcja, by sprawy dalej nie przeciÄ…gać. Przetarg anulowano, nie podajÄ…c oferentom żadnej przyczyny.
Dopiero w późniejszych komentarzach dla mediów resort obrony wyjaÅ›niÅ‚, że zmieniÅ‚a siÄ™ koncepcja zakupu samolotu i zamiast maszyny szkolno-bojowej (z naciskiem na walory bojowe) teraz wojsko chce kupić samolot typowo szkolny, a takiej maszyny nie daÅ‚oby siÄ™ wyÅ‚onić na bazie specyfikacji anulowanego przetargu. Jak zaznaczyÅ‚ Marcin Idzik, wiceminister obrony, przyjÄ™cie dotychczasowej koncepcji na samolot szkolno-bojowy uniemożliwiÅ‚oby zakup typowego samolotu do szkolenia. StwierdziÅ‚, że na decyzjÄ™ MON miaÅ‚ wpÅ‚yw raport komisji Millera badajÄ…cej katastrofÄ™ smoleÅ„skÄ…, która postawiÅ‚a nacisk na szkolenie pilotów, a także troska o finanse publiczne. W ocenie resortu, rezygnacja z wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci bojowych samolotów pozwoli na znaczne oszczÄ™dnoÅ›ci przy cenie zakupu i eksploatacji. Jak dodaÅ‚ Idzik, obecnie żaden kraj na Å›wiecie nie zakupiÅ‚ samolotu wykorzystywanego jednoczeÅ›nie do zadaÅ„ bojowych i szkolnych. WedÅ‚ug zapewnieÅ„ MON wymagania taktyczno-techniczne do nowego przetargu już przygotowuje Dowództwo SiÅ‚ Powietrznych. Na razie nie wiadomo, kiedy samoloty mogÅ‚yby trafić do SiÅ‚ Powietrznych.
SzesnaÅ›cie samolotów szkolno-bojowych wraz z systemem szkolenia personelu lotniczego, kompleksowym symulatorem lotu i pakietem logistycznym do 2015 r. miaÅ‚y trafić do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego 4. SkrzydÅ‚a Lotnictwa Szkolnego w DÄ™blinie. Wartość zamówienia opiewaÅ‚a na kwotÄ™ ok. 1,5 mld zÅ‚otych. Ostateczne oferty zamierzaÅ‚y zÅ‚ożyć dwa podmioty: Korea Aerospace Industries proponujÄ…ca samolot T-50 i wÅ‚oska Alenia Aermacchi oferujÄ…ca M-346. Trzej inni oferenci - koncern BAE Systems oferujÄ…cy brytyjskie samoloty Hawk najnowszej generacji, fiÅ„ska Patria proponujÄ…ca używane hawki starszej generacji, ale po modernizacji, oraz czeska Aero Vodochody z L-159 - zrezygnowali z udziaÅ‚u w przetargu po ogÅ‚oszeniu przez MON szczegóÅ‚owych warunków technicznych. Samoloty szkolno-bojowe miaÅ‚y być wykorzystywane do zaawansowanego szkolenia pilotów samolotów F-16 i MiG-29. MiaÅ‚y też wypeÅ‚niać "bojowÄ… lukÄ™" po niebawem koÅ„czÄ…cych sÅ‚użbÄ™ Su-22.
Wkrótce amputacja SkrzydÅ‚a
W ocenie naszych rozmówców, kluczem do anulowania przetargu staÅ‚y siÄ™ możliwoÅ›ci finansowe paÅ„stwa. - Kolejny raz odkÅ‚adamy tÄ™ decyzjÄ™. Moim zdaniem, podyktowane jest to tym, że minister finansów zdecydowaÅ‚, że nie bÄ™dzie Å›rodków na ten przetarg i dziaÅ‚ania ministra obrony byÅ‚y zgodne z tÄ… decyzjÄ… - mówi Marek OpioÅ‚a, poseÅ‚ PiS, czÅ‚onek sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Jak zauważyÅ‚, nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, że te oszczÄ™dnoÅ›ci przeÅ‚ożą siÄ™ na dalsze funkcjonowanie zaawansowanego szkolenia lotniczego w SiÅ‚ach Powietrznych.
Podobnie sprawÄ™ oceniajÄ… eksperci z doÅ›wiadczeniem wojskowym, uznajÄ…cy kwestiÄ™ rozpisania nowego przetargu za grÄ™ na zwÅ‚okÄ™. - W najbliższych latach "koÅ„czÄ… siÄ™" samoloty Iskra. A zatem jeÅ›li myÅ›li siÄ™ o ich zastÄ…pieniu, to decyzje powinny zostać już podjÄ™te. Prawdopodobnie teraz nastÄ…pi próba wydÅ‚użenia sÅ‚użby tych samolotów. Może uda siÄ™ w ten sposób zyskać dwa lata. Te maszyny teoretycznie można jeszcze modernizować, ale one majÄ… za sobÄ… już ponad póÅ‚ wieku sÅ‚użby. Zatem raczej nie należy siÄ™ wiele spodziewać po tym rozwiÄ…zaniu - zaznaczyÅ‚ nasz rozmówca, oficer rezerwy, do niedawna sÅ‚użący w wysokich strukturach SiÅ‚ Powietrznych.
Jak zauważyÅ‚, anulowanie przetargu na samoloty szkolno-bojowe stawia znak zapytania nad przyszÅ‚oÅ›ciÄ… zaawansowanego szkolenia pilotów. W Å›rodowisku lotniczym już toczy siÄ™ dyskusja na temat tego, co by siÄ™ staÅ‚o, gdyby rozwiÄ…zane zostaÅ‚o 4. SkrzydÅ‚o Lotnictwa Szkolnego, a jednostki zostaÅ‚y podpiÄ™te pod wyższÄ… szkoÅ‚Ä™ w DÄ™blinie. Podobno plany modernizacyjne siÄ™gajÄ… też samej SzkoÅ‚y OrlÄ…t.
Jak bÄ™dzie realizowane szkolenie pilotów, skoro niebawem zabraknie samolotów? - Warunkiem rozkrÄ™cania przetargu na samoloty szkolno-bojowe byÅ‚o to, że pierwsze dostawy miaÅ‚y nastÄ…pić w 2013 roku. Ten termin nie wziÄ…Å‚ siÄ™ znikÄ…d. Wówczas wiÄ™kszość samolotów TS-11 Iskra wyjdzie z eksploatacji - zauważyÅ‚ nasz rozmówca.
W jego ocenie, decyzja o anulowaniu przetargu nie byÅ‚a zaskakujÄ…ca. - Platforma Obywatelska nie zamierza w inny sposób rozwiÄ…zywać problemów wojska jak tylko przez likwidacjÄ™. Tak rozwiÄ…zano problem przewozu VIP-ów. Tak bÄ™dzie rozwiÄ…zany problem szkolenia - dodaje.
Czy można siÄ™ spodziewać, że teraz powróci wizja lansowana niegdyÅ› przez RadosÅ‚awa Sikorskiego, by korzystać z usÅ‚ug zewnÄ™trznego dostawcy usÅ‚ugi szkolenia zaawansowanego pilotów w postaci zagranicznego podmiotu? Niewykluczone, że amerykaÅ„skiego. Nikt jednak nie zastanawia siÄ™, czy takie rozwiÄ…zanie jest opÅ‚acalne i czy jest potrzebne paÅ„stwu.
JeÅ›li dotychczasowa polityka w wydaniu Platformy zostanie utrzymana, to kolejnym zagrożonym bÄ™dzie 1. SkrzydÅ‚o Lotnictwa Taktycznego, które eksploatuje wysÅ‚użone samoloty Su-22, dla których także nie ma jeszcze nastÄ™pców. - W ten sposób dojdzie do tego, że SiÅ‚y Powietrzne zostanÄ… rozwiÄ…zane, bo okaże siÄ™, że sÄ… zbyt drogie w utrzymaniu. Jak tak dalej bÄ™dziemy myÅ›leć o obronnoÅ›ci w naszym paÅ„stwie, to niedÅ‚ugo wystarczy nam batalion reprezentacyjny Wojska Polskiego - kwituje oficer.
Marcin Austyn
Nasz Dziennik Piątek, 28 października 2011, Nr 252 (4183)
Autor: au